Tertsikka tere tervehdyksen tervehdys! Punainen lintuloinen mättäälle mäiskähti, kun viteograafikkelihörhökkeli viteograafikkelihörhökkelilaitteitaan testaili. Eli suomeks testailin taas vähän vehkeitä, joka voidaan myös rinnastaa harjoitteluun tai ammattitaidon kehittämiseen/ylläpitoon. No pääsyy oli se, et palasin takas sigman 150-500mm:een kakkosteleobjektiivina. Mulhan jonku aikaa oli nikkorin 80-200mm telekonvareiden kaa se ykkös/kakkostele, mut päädyin lopulta siihen, et se mihin sitä olisin erityisesti halunnu ja sen mahis, eli zoomaus ja manuaalifokus samaan aikaan, ei käytännössä toimannu halutulla tavalla. 5m+ fokusointi ei ollu vaan yksinkertasesti riittävän tarkkaa ja nyansoitua, et siit ois saanu sen hyödyn ku halusin, vaik kuva sil on kaunis. No mitäs sitte, taasko olis tarvetta jollekki uudelle. Ton sigman 150-500mm ongelma taas oli kuvas, en kertakaikkiaan vaan tykänny siit, se oli liian sottanen, kontrastinen etc. No si hokasin, et mulhan on ollu aina kii mun Sigman 50-500mm suoja uv-filtteri, senhän ei pitäis vaikuttaa kuvaan mitenkään, noh nappasin sen siitä ja lätkäsin kii 150-500mm ja jotain se teki, vaik ei sen pitäis ja 50-500mm on kuiteski yhtä kaunis vie. Eli näitä ny testailin. Tein paljo focus pullei, bokeh -testei etc etc. Ja se uv 0, jonka ei pitäis tehä mitään ottaa just riittävästi sitä särmää pois tosta 150-500mm, et sen kaa voi elää. Toinen ratkasu vois olla joku oikeen kevyt mist tai glow tohon mut 86mm:senä neki on tyyriitä. Eli ku testailin nii toi punatulkku vaan tupsahti tohon aukeelle, mitä olin niinku käyttäny foksuointikohteena, eli sigman 150-500mm ja mc-21 spottifokuskella samal ku si manuaalisesti värkkää toista kameraa 50-500mm ja 1.4x kaa. Tää on ny mun setuppi, toimaa aika hyvin. 150-500mm:han on se et se on melkeen parfokaalinen nii sil on helppo 150mm fokusoida ja si 500mm ja pieni tweak vaa. Kyl noi aika hyvin ny mätsää eli Lumikko lumix s5 ja s5d sigmat 150-500mm ja 50-500mm 1.4x Tuuli kovaa kuten näkyy… Ni ja si vaan improsin musat…

Nii ja niille joita vielä enemmän nippeli kiinnostaa nii sain selville, et mikä tos 150-500mm mättää. Sen bokeh -pallukoissa on huomattavasti voimakkaampi kirkkaampi/vaaleempi reunus ja myös tarkkarajaisempi. 50-500mm se on paljo huomaamattomampi ja smootti ja lähempi saman valotusarvonen. Eli toi 150-500mm bokeh tulee si kaikkialle sellasena terävyytenä tai suttuna vähän niinku Jackson Pollockkina, siis se maalinläiskijä, siis niinku epätarkoille alueille, joka mun simmuu ainaki häiritti tosi paljo, mut toi suoja uv otti siit just aavistuksen pois, et jälkituotannossa siitä kai selvii… No saa nähä, mut oon täl kombol jo leikkiny aika paljo ja aika hyvin pystyn noit kahta työstään samaan aikaan ja kuvatki on aika jees…


















































