Tervehditään tervehtien. On jäänyt vähän vähiin nämä matskupäivitysilmoitukset, mutta niinhän siinä aina käy. No mutta nyt on kuiteski neljä ”tuoretta” video/ääni/animaatiomatskuu tarjolla.
Kevään ääniä ja kuvaa
Tossa on tarjolla äänilaitetestiä, jossa on myös kuvaa, pikkasen pikkusia lintuloisia. Tässä pätkässä tarkoitus oli ennen kaikkea yrittää luoda kuvan lisäksi myös laadukas ja monisyinen äänimaisema. Äänimaisema tuotettiin kahdella tallentimella (96khz/24bit) mid-side- ja haulikko-mikeillä ja kahdella herkällä kondensaattorimikillä (eli monoa keskellä ja reteota ja ambienttia lisäks), paikoitellen jopa 6 field recording ääniraitaa päällekkäin. Eli aika monta pykälää äänituotannossa eteenpäin vanhemmasta ”rapids to seasta” (kato asiaa siitä alempaa). Ääni on mahtavaa!!! Vilkuile ja höröile siis uusin ääniteknologinen testi tosta: Springtime in the Ostrobothnian Archipelago (4k) with Nature Ambiance Sounds . Melkeen kaikki on tehty Kdenliven sisällä, mid-sidekonversio tehtiin Audacityssä ja vähän melupoistotestejä, mutta ne samalla syö kyllä sit juuri sen äänimaiseman jota haen, eli ei oikeestaan yhtään noise cancellinkiä tässä, miksi poistaa tuulen ääniä yms. ku niitä just halutaan… 🤔 Ite oon aika 😀 tän suhteen, mut paljo tekemistä ja testaamista on vie. Tarkotushan ois pystyy tekee sellast matskuu et se oikeesti veis sut hetkeks jonnekki muualle… Täs oli myös pikatransitiotesti MiMaVe-Design-Photon joutsen logolla. Eli pgm formaatin harmaa kuva, jota voidaan sitte käyttää wipenä. Aikasemmin oon tehny nää animaationa ja niis on paaaaaaaaaaljo enemmän hommaa puhumattakaan renderöintiajoista… Eli silmät tappiin ja korvat hörölle, mä ainakin fanitan tuulen huminaa ja kaislojen rahinaa tuulessa…
Uusin showreel on MiMaVe-Design-Photon 3d-design ja animaatio-esittelyvideo . Siinä mää vähän yritän esitellä mun pääasiassa Blender-osaamista, mut on siinä muutaki.
Tossa yllä pieni teaseri ”3d design ja animaatio showreelistä” ja si linkki ite pätkään tubessa, tähän teaseriin jätin ääntäki vähän jäljelle… Siinä nyt esitellään 3d-jutskuja, -animaatiota ja -osaamista sen saralta, on vähän jopa huonekalusuunnittelua. 😀 Ääntäki siinä pukkaa, syntetisoitua ääntä kaiken lisäks. Elikkästä pieni synttarenkutus ois tarjolla kans. Softat: 3d (Blender, Fusion 360), edit Kdenlive, musat Ardour ja softasyntat Yoshimi ja Calf monosynth.
Rapids to sea on videon ja äänen tarinankerronnallinen pätkä, jossa on vahva painotus juuri äänessä (eli field recordingia), eli mä en pilaa videoo mun sävellellyksillä tai soittotaidoilla, vaan ihan luonto tarjoaa omaansa…
Eli tossa ylläolevassa pätkässä (eli tubessa oleva, linkki, ei teaseri) suurin huomio on soundscapen tai ”luontoäänien” toteutuksessa. Siinä on käytetty kameraääntä ja ennenkaikkea myös laadukasta ääntä kenttätallentimesta (field recorder), jossa oli shotguni (haulikkomikki) kiinni. Eli jos vähän kärjistetään niin saatiin paketista ulos tavallaan midside-kokonaisuus (kasi ja kardioidi), tai siis stereo ja mono(hyperkardiodi) tässä tapauksessa. Aika makee siitä tuli, oon aikalailla tykästynyt tohon mid/side-systeemiin ja sitä tuun viljelemään paaaaljon enemmän tulevaisuudessa ku tässä on uusia vempeleitäkin tullut hankittua. Eli ton field recorderin ja shotgun mikin kylkeen on tullut 6 raitanen recorderi, johon on oikee mid/sidemikki, stereomikki, ja sit 2kpl kondensaattorimikkejä, plus yks lav setti lisää. Eli tulevaisuudessa pitäis saada koko äänimaisemakin laadukkaasti talteen ja jokainen haluttu yksityiskohtakin, eli kaikki ne suhinat, liplatukset ja ploplatukset mitä vaan keksii ja kaikki omille raidoille, jihuu. Maistiasethan tästä on tossa ylimpänä, eli springtime-pätkässä. ”Rapids to Seassa” käytössä ollu setti on siis aikalailla simppelimpi. Vaatii kyl huolellista funtsimista si tolla isolla setillä, jos aikoo saada 3 videolähdettä, stillit, pitää ääntä(timelapse) ja mahdollisesti jopa kymmenen äänilähdettä pelittään yhteenhiileen, ja ennenkaikkea ettei itte pilaa niitä, ku jokainen risahdus ja rasahdus kuuluu… Mut toi Rapids to Sea on tehty Kdenlivessä kokonaan, halusin samalla kattoo, et kuinka Kdenliven äänipuoli toimii ja toimiihan se ihan kohtuudella, et jos videoissa on ääni ja on ekstra ääntä nii synkit yms. onnistuu nätisti ja perus ääniedittiki. Eli Kdenlive on kyl loistava videosofta, mut kelpaa ääneenkin, mut kyllä monimutkasempaan ääneen ja äänen työstöön on mentävä sitte vaikka Ardouriin… Pistin siihen jopa vähän ambisonic-kikkoja, joten kunnon kuulokkeet on must…
Jo pölyttynein on The Gorge: tietyn sortin monikamera, visuaalinen tarinankerrontatestijutska, johon sotkin vielä vähän kitarointia, baasoilua yms. käykääs vilkuilemassa.
The Gorgessa oli kyse vähän monikameratestirupemasta, eli kattella vähän kuinka eri matskut eri laitteilla toimaa yhteen ja kokeilla samalla vähän eri kuvaustekniikoita. Osassa videota on aika rajuaki compositiointi efektiä tarjolla, tää ny tuli vähän silleen lisukkeena, sillä osa materiaalia oli aika karua laadultaan, ku se oli otettu pahimpaan porotusaikaan hypersuperpokkarizoomilla, jonka dynamiikka ei todellakaan riittäny siihen tilanteeseen… Kylhän näitten matskujen eron näkeen ku vertaa niihin pätkiin videossa, jossa on paremmilla vehkeillä kuvattua. Mut tulihan sitten testailtuu Kdenliven hienouksia vähän syvemmällekki. Eli the Gorgessa pointtina on kertoo tavallaan vähän niinku ton rotkon tarinaa, eihän se ny vie mahtava oo, mut osa kai ihan ok, osassa on parantamisen varaa, tai kaikessa, mut… Soundipuolella halusin siihen vähän rockahtavampaa, raskaampaa meininkii ja kitarointia, joten tollanen siihen tuli…
Nii ja kaikkihan nää videot on kokonaisuudessaan äänineen MiMaVe-Design-Photon tuubissa ja paljon muutaki siel on tietenki.